Burkina Faso : Succesvol onderwijs bevorderen

In Burkina Faso heeft de Stichting Mustela in 2014 haar in 2009 gestarte steun aan de Stichting Zuster Emmanuelle (Asmae), voortgezet (20 000 euro in 2014). Deze stichting biedt internationaal ontwikkelingshulp voor kinderen.

De gift van de Stichting Mustela heeft een project gefinancierd met als doelstelling «Bevordering van succesvolle scholing voor een betere toekomst in Ouagadougou en Koulpelogo in Burkina Faso».

burkina-faso_mustela.jpg
Overeenkomstig de werkwijze van Asmae, wordt het project ter plaatse uitgevoerd met lokale organisaties, in dit geval de stichtingen Idebak en ICCV (Initiative Communautaire Changer la Vie). Het betreft verbeteringen van de uitrusting van de ICCV-centra in Ouagadougou en Koulpelogo in het midden-oosten van het land.

Het ICCV-centrum in de hoofdstad Ouagadougou omvat een kleuterschool voor 90 kinderen en een bibliotheek. Verder worden onderwijshulp en ludieke, artistieke en sportieve activiteiten aangeboden. Het centrum is alle dagen geopend tot laat in de avond want veel scholieren hebben thuis geen elektriciteit. De bibliotheek geeft hen toegang tot meer dan 2100 boeken. Elk jaar bezoeken ongeveer 1700 personen het centrum, waarvan 94% kinderen.

In de regio van Koulpelogo heeft het door de Stichting Mustela gesteunde project drie doelstellingen:
  • de installatie van verlichting in de klaslokalen van vier dorpen, zodat de kinderen hun huiswerk kunnen doen en de onderwijzers hun lessen voor kunnen bereiden na zonsondergang (rond 18 uur);
  • verbetering van de collectie en het beheer van de schoolbibliotheek;
  • invoering van verpleegruimten in de scholen van vijf afgelegen dorpen in de regio, zodat elementaire gezondheidszorg kan worden geboden en ouders geen schulden hoeven te maken om kinderen ver van huis te laten verzorgen.
In totaal komt dit project ten goede aan 2510 kinderen in Burkina Faso.

< Terug naar de kaart met de acties